Gönderen Konu: Sanal Ortamda Oyun Nasıl Olmalı ?  (Okunma sayısı 453 defa)

manager

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • İleti: 149
    • Profili Görüntüle
Sanal Ortamda Oyun Nasıl Olmalı ?
« : Nisan 06, 2020, 06:58:24 ÖS »
Uzmanlar çocuklarının teknolojiyi kullanmalarının kendilerine bir çok farklı yarar sunduğu konusunda hem fikir olmakla beraber 'ekran başında geçirilen zamanı çocuklarını açık havaya çıkarmada bir engel olarak görülüyor. Türkiye’de yaklaşık her on ebeveynden dokuzu (%85) çocuklarının herhangi bir teknolojinin yer almadığı durumlarda oyun oynamaya itiraz ettiklerini itiraf ediyor. Benzer orandaki ebeveyn (%90) çocuklarının kapalı alandaki ekran başında sanal spor oynamayı dışarıda 'gerçek' spor oynamaya tercih ettiklerini belirtiyor.
Oyun çocuklarda paylaşım, kurallara uyma, sıra bekleme, diğerlerinin seçimlerine saygı duyma, kaybetmeyi kabullenme, sabretme, hoşgörülü olma, açık fikirli olma ve empati kurma gibi önemli sosyal değerleri kazanmalarına yardım eder.
Çocuklarınızın serbest türde, daha az kurgulanmış oyunları dışarıda güvenle ve özgürce oynamalarına izin verin; onların girişken tavırlarına, hayal kurma ve yaratım becerilerine şaşıracaksınız. Onları şimdiden geliştirmek ve gelecekte başarılı, çok yönlü ve mutlu birer erişkin olmalarına yardımcı olmak için çocuklarımızın hayatında aktif oyuna yer vermeliyiz.”
Çocukların oyun oynama alışkanlıklarındaki dengesizlikte etkin olan üç temel engele dikkat çekmek gerekirse: “Dengesizliğe en fazla etkisi olan 3 öge
i.ebeveynlerin aşırı kontrolcü yaklaşımı,
ii.çocukların ekranlara olan aşırı ilgisi
iii.çocukların gündelik programlarının giderek yoğunlaşması.
Çocukların gelişim dönemlerinde ihtiyaç duydukları oyun ve faaliyetler hakkında yeterli bilgiye sahip olmayan ebeveynler, bilgi eksiklikleri nedeniyle risk almamak için kontrolcü davranıp ev ortamını çocuklar için daha güvenli bulabiliyor.
Ev, onlar için dışarıda yaşanabilecek kazalara, soğuğa, sıcağa ve daha pek çok riske karşı bir kale. Ancak bu kale de yeterli uyaran olmadığı gibi çocukların karşılaşması gereken zorluklardan paylarına düşen dersleri alma şansı da yok. O yüzden ailelere çocuklarının oyunlarına ve aktivitelerine doğrudan müdahil olmadan ama elbette güvenliklerini gözeterek çocuklarına yaparak, yaşayıp anlamlandırarak, deneyimleyerek öğrenme fırsatı tanımalarını öneriyoruz.”
Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de ailelerin çocuklarının zaman programlarını giderek daha fazla aktivite ile zenginleştirdiğini ve çocukları için denge kurmakta zorlandıklarını söylüyor: “Çocukların hayatında akademik ya da spor faaliyetleri gibi tanımlı çerçeveleri olan aktiviteler ile serbest oldukları aktiviteler arasında bir denge olması gerekiyor. Çünkü çocuklar serbestçe deneyimleyebildikleri, kurallarla sınırlandırılmadıkları, keşfetmenin kendilerine kaldığı aktivitelerle öz yönetimlerini geliştirebiliyorlar. Problem çözme, karar verme, planlama, düşünce ve duygularını fark etme ve duruma uygun biçimde kontrol etme yetenekleri serbest olduklarında daha etkili bir gelişim gösteriyorlar.