Gönderen Konu: Çocuklarımı iki dilde mi yetiştirmeliyim?  (Okunma sayısı 273 defa)

manager

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • İleti: 149
    • Profili Görüntüle
Çocuklarımı iki dilde mi yetiştirmeliyim?
« : Mayıs 17, 2020, 08:13:29 ÖÖ »
 Ebeveynler çocuklarıyla ilk dillerinde mi konuşmalı, yoksa onlarla İngilizce konuşmaya mı çalışmalı?

İki dillilik (veya çokdillilik) dünyadaki normdur. Birçok ülkede çocuklar, üç veya daha fazla dil olmasa da iki konuşarak büyürler. Böylece, genç yaştan birden fazla dil öğrenmenin mümkün olduğunu biliyoruz.

Ayrıca çocukların başka bir dil öğrenmede yetişkinlerden daha iyi olduklarını da biliyoruz. Eğer ergenlikten önce ya da daha iyisi, yedi yaşından önce öğrenilmişse, başka bir dilde “anadil konuşmacı” yeteneklerini geliştirmek tamamen mümkündür.

Bazı çalışmalar iki dilli çocukların İngilizce olarak geride kalacağını söylüyor, ancak yeni çalışmalar esas olarak avantajlara odaklanıyor.

İki dilli avantajlar
Son zamanlarda, iki dilli olmanın avantajları üzerinde duruldu, bunlardan birçoğu var. Kanada'daki okullarda iki dilli çocukların çalışmaları , birden fazla dil bilmenin bilişsel bir avantajı olduğunu göstermektedir.

Bir dilden diğerine sürekli geçiş yapmak, bulmacalar yapmak gibidir; beyni egzersiz yapar.

Günlük yaşamda başarılı olmanın önemli bir parçası, alakasız olanı göz ardı ederken ilgili bilgilere seçici olarak katılmamıza bağlıdır. İki dilli çocuklar özellikle seçici dikkat konusunda iyidir ve gereksiz reaksiyonları engeller, bu da yeni kuralları öğrenme sürecini daha hızlı hale getirir.

Bilişsel işlevdeki bu erken esneklik daha sonra diğer birçok görev için kullanılabilir ve çocuklara yaşam boyunca bilişsel bir avantaj sağlar.

İki dilli olmanın, tek dilli olanlara kıyasla Alzheimer hastalığının başlangıcını geciktirdiği bile gösterilmiştir. İki dillilik nedeniyle artan kültürel duyarlılıklar üzerine de araştırmalar yürütülmektedir.

Tartışma
İki dilli gelişmekte olan çocuklar bazen çocuklarının İngilizce yaşıtlarının gerisinde kalmasından endişe etmektedir. Açıkçası, aynı anda birden fazla dil öğrenmek zor bir iştir.

Bazı eski çalışmalar iki dilli çocukların dili daha yavaş aldıklarını ve tek dilli akranlarından daha küçük kelime dağarcığına sahip olduklarını bildirmiştir.

Bununla birlikte, bu çalışmalar, her ikisi de dil sonuçlarını büyük ölçüde etkileyen ve sonuçların yorumlanmasını bozan, okullaşma ve ebeveyn sosyoekonomik durumu gibi değişkenleri ihmal etmiştir.

Bu değişkenlerle eşleşen çocuklarla yapılan çalışmalar büyük ölçüde iki dilli ve tek dilli diller için dil becerilerinde karşılaştırılabilir sonuçlar bulmuştur.

Dil öğrenme problemlerini belirleme
İki dilli çocukların farklı grupları İngilizce öğrenmedeki ilk zorluklarında farklılık gösterir. İlk dili İngilizce'ye (İspanyolca gibi) benzer ses yapılarına sahip iki dilli olanlar, seslerin ve yapının çok farklı olduğu Mandarin konuşan bir arka plandan gelen çocuklardan daha hızlı İngilizce ses ve yapı kazanma eğilimindedir.

Bununla birlikte, tek dilli çocukların yaklaşık% 7'si başka işitme, bilişsel veya nörolojik problemleri olmamasına rağmen bir tür dil gecikmesi yaşamaktadır.

“Spesifik dil bozukluğu” (SLI) olarak da bilinen bu daha sonraki dil gelişimi, çocukların dilin belirli yönlerini daha yavaş öğrenmelerini sağlar. Bu daha sonra iki dilli çocuklarda dil bozukluğunun nasıl tespit edileceği sorusunu gündeme getirir.

Evde yeterli girdi elde edemedikleri için İngilizce gelişimlerinde daha yavaş olan iki dilli bir çocuk ile genel olarak dil öğrenimi ile ilgili temel sorunu olan bir çocuk arasındaki farkı nasıl anlarız?

Bu, özellikle dil gecikmesi ve daha sonraki müdahale teşhisi sadece İngilizce olarak yapıldığı ve sadece çocuk okula kaydolduktan sonra ortaya çıkma eğiliminde olduğu için birçok çocuğu ilgilendiren bir konudur.

Bunun çocuk, ebeveynler ve eğitim sistemi için çok büyük etkileri vardır; SLI'li çocuklar için hedefe yönelik erken müdahalenin çok önemli olduğu belgelenmiştir .

Bununla birlikte, iki dilde büyüyen çocuklarda dil gecikmesinin nasıl belirleneceği hakkında çok az şey bilinmektedir. Bunun için, iki dilli gelişim sürecini ve tipik iki dilli dil ediniminin nasıl göründüğünü daha iyi anlamak için erken iki dillilik hakkında - çocuklar okula gelmeden önce - daha fazla çalışmaya ihtiyacımız var.

Bu daha sonra ebeveynleri, klinisyenleri ve eğitimcileri iki dilli dil gelişiminin normal seyri hakkında bilgilendirmek ve SLI riski altında olan iki dilli çocukları tanımlamak için kullanılabilir.